Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!

Go down 
+16
Shefura
lonne2
manda
Haruka_Kite
chuchu
Kaneko
Helene
Zin
Lucie
Heceta
Lilly
Animist
Nerdystreak
Astrid
Gabriel
Pallas
20 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeLør Jan 17, 2009 11:02 pm

Jeg er utrolig interesseret i historisk mode og jeg har længe gået med ideen at jeg vil sy en historisk korrrekt kjole til Marnie (min Lishe). Specielt kjolerne fra 1860'erne har altid facineret mig, så jeg tænkte at det ville være optimalt at starte der. At lave en tråd her på forummet burde også motivere mig til faktisk at lave kjolen færdig Very Happy

Efter utallige søgninger på nettet efter snitmønstre, modetegninger og fotografier fra den periode fandt jeg frem til det endelige design.
Selve kjolens overdel vil jeg forsøge at få til at se ud som overdelen på billede 1, medens billede 2 viser den fylde og facon som skørtet skal have.

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! He

Derudover her jeg også tænkt mig at lave undertøjet, som forhåbentligt vil komme til at se sådan her ud.

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 1867under

….....

Det allerførste som jeg vil lave, og som jeg allerede er i gang med, er korsettet. Mit største problem har været at finde nogle tegninger der viser hvordan afstivningen skal være. En dukke behøver jo i sig selv ikke noget korset, men det er mere for at give den rigtige facon på kjolen der kommer udover. Derfor bruger jeg også kun en toiletrulle som er klippet i stykker, som afstivning, da det er faconen jeg er interessert i.
Jeg har valgt at sy det i hånden, da det ville blive alt for besværligt at sy det på maskine. Det er også lettere at sy det i hånden, da jeg forsøger mig frem og engtlig ikke er 100% sikker på hvad det er jeg laver Smile

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Korset

I mit første forsøg minder selve faconen lidt for meget om et korset fra 1700-tallet.
Så det næste jeg vil forsøge er at placere afstivningen anderledes, med færre stykker toiletrulle (det lyder mærkeligt at skrive det).


Sidst rettet af Pallas Fre Jun 10, 2011 4:56 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gabriel

Gabriel


Antal indlæg : 54
Age : 32
Geografisk sted : århus
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 12:35 am

Det ser godt ud. især når du syr det i hånden Shocked
Glæder mig til at se den færdige kjole!

Når jeg engang får min pige eller når ejg har lært mere om at sy og sådan har ejg selv en plan om at lave en kjole til hende. I rococo stil. Er selv vild med den periode fordi den var så overdrevet.

Held og lykke med det.
Tilbage til toppen Go down
Astrid

Astrid


Antal indlæg : 357
Age : 31
Geografisk sted : København
Registration date : 05/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 1:22 am

Wow, fed idé ^^ jeg tror, Marnie kan blive utroligt flot i sådan en kjole.
Det er imponerende, at du har tålmodighed til at gå i gang med sådan et projekt - personligt ville jeg nok blive så sur, efter anden gang jeg lavede noget forkert, at jeg helt ville droppe det xD;;
Korsettet ser allerede godt ud.

Held og lykke ^^
Tilbage til toppen Go down
Nerdystreak

Nerdystreak


Antal indlæg : 946
Age : 43
Geografisk sted : København
Registration date : 28/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 3:34 am

Ooh, Pallas, det her er et projekt, jeg med stor glæde og interesse vil følge med i! :-) Du er jo ferm til at sy og lave mønstre, så det bliver garanteret en fin kjole.
Det er så utrolig inspirerende at se, hvor meget du går op i alle de detaljer, der bare gør tøjet til noget helt særligt og vil imponere alle, ikke mindst folk med kendskab til perioden. Toiletrulle som afstivning i korsettet lyder som en super idé.
Hvilke farver har du tænkt dig skal være dominerende?
(Et par af mine drenge er født i 1840erne, og jeg har planer om engang at lave noget periodekorrekt (fra da de var teenagere/i starten af tyverne) tøj til dem. Det skal jo så naturligvis ikke være kvindetøj. XD)
Tilbage til toppen Go down
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 3:50 am

Mange tak skal I have.

Gabriel: Uhh..rococo er også fantastisk. Men jeg tror det kræver meget, meget gode sy-kundskaber og meget tålmodighed. Men det ville være fedt hvis du nogensinde fik det lavet.

Astrid: Jeg håber at min tålmodighed holder, ellers må I jo bare sparke mig i gang igen Razz

Mary: De fleste kjoler fra den periode, eller i hvertfald på de billeder jeg har fundet, er sorte eller mørke. Så jeg har tænkt mig at blusen skal være en meget mørk blå. Jeg har noget fantastisk flot stofi mørkeblå og cremefarvede tern, det har jeg tænkt mig skulle væres skørtet, så jeg håber at jeg har nok af stoffet.
Tilbage til toppen Go down
Animist

Animist


Antal indlæg : 130
Age : 47
Geografisk sted : Østjylland
Registration date : 02/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 7:01 am

Sikke et projekt. Det bliver spændene at følge med i. Det ser allerede flot ud med de detaljer du har lavet på korsettet. Ser frem til du poster flere billeder. ^^

Er det til SD du syer til? Kan ikke huske hvilke dukkestørelse din Lishe har. ^^
Tilbage til toppen Go down
Lilly

Lilly


Antal indlæg : 72
Age : 32
Geografisk sted : Nord/vest-jylland
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 7:31 am

Hvor er det bare spændende! Jeg glæder mig virkelig til at følge slagets gang - jeg er vild med denne slags kjoler. Og den mørkeblå farve passer jo lige til Marnie, så vidt jeg har forstået Smile
Indtil videre synes jeg, det ser rigtig godt ud, det er fedt du gennemfører det ved også at lave underklæder.
Tilbage til toppen Go down
Heceta

Heceta


Antal indlæg : 797
Age : 42
Geografisk sted : Holstebro DK
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Jan 18, 2009 7:43 am

rigtigt fedt projekt du har gang i, det vil jeg følge med glæde. Og jeg er ikke det mindste i tvivl om at du vil få stor success med det. Har du jo med alt du syr, så genial som du er Wink
Tilbage til toppen Go down
Lucie
Admin
Lucie


Antal indlæg : 116
Age : 42
Geografisk sted : København
Registration date : 28/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeLør Feb 21, 2009 5:32 am

Jeg glæder mig også meget til at se dette projekt skride frem.

Hvis du har brug for korsetmønstre fra lige netop den tid, er jeg ret sikker på at jeg ligger inde med nogle. Jeg kan godt se hvad du mener med at første forsøg minder mere om et 1700-talskorset. Måske kan du sætte nogle kiler ind ved brystet for at gøre formen en lille smule mere viktoriansk?
Tilbage til toppen Go down
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Mar 02, 2009 3:58 am

Jeg tænkte at det var på tide med en opdatering, selvom der er en lille én af slagsen.

Jeg har fået syet særken/underkjolen. Men jeg tror at, jeg syer den om i noget tyndere stof. Som den er nu, så tror jeg at der vil blive for meget stof under kjolen, hvilket ikke vil se særlig pænt ud. Så har jeg også fået syet nogle mamelukker, med åbent skridt. Sådan var det dengang, ellers ville det være umuligt at komme på toilettet, når først man havde fået korset, mindst 2 skørter og kjole ud over.

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 3319609642_2ed557ed14_o

........................

Jeg næsten færdig med korsetet. Nu ligner det et korset fra 1860'eren og ikke et fra 1700-tallet. Det eneste jeg mangler er at få sat eyelets i (jeg aner ikke hvad man kalder dem på dansk, nitter?). Mit største problem er at, jeg har hulens svært ved at finde en nittetang (?) der kan tage så små nitter. Indtil videre er det ikke lykkedes mig, så jeg leder videre.

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 3318781121_4299d2d9b2_o


Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 3319609284_2f61043872_o


Fordi korsetet ikke er færdigt ved jeg ikke hvordan det ser ud, men det kommer nok til at se ud nogenlunde sådan her når det engeng bliver snøret.....håber jeg.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 3318781173_593d389988_o
Tilbage til toppen Go down
Zin

Zin


Antal indlæg : 265
Age : 32
Geografisk sted : Amager
Registration date : 02/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeTirs Mar 17, 2009 1:59 am

nej hvor ser det godt ud Pallas Very Happy

Det var dog interessant med de der mamalukker xD Men det giver jo egentlig mening at det ikke kunne lade sig gøre at gå på toilettet hvis de ikke var åbne X~X" Pudsigt ^-^"

Men synes nu det ser rigtig fint ud med det korset, det var dog irriterende med den manglende nittetang >a<" Håber du finder en snart Smile
Tilbage til toppen Go down
Helene

Helene


Antal indlæg : 201
Age : 32
Geografisk sted : Kolding
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeOns Mar 18, 2009 8:00 am

WOW et spændene projekt!!!! OwO
det ser rigtig flot ud allerede nu!!!
glæder mig til at se mere^^

jeg ved at de i den periode, brugte meger silkebrokade.
hvids det kan hjælpe lidt^^
Tilbage til toppen Go down
http://www.flickr.com/photos/bumblebeelove/
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 2:10 am

Haha. Efter et år er det endelig lykkedes mig at lave korsettet færdig!

Det tog rigtig lang tid at finde et ordentligt redskab til at slå de bittesmå nitter i. Jeg fandt nogle "smarte" fjeder-dimser beregnet til lige præcis det formål i Panduro Hobby. Men fjederen var ikke kraftig nok til at slå mine nitter i. Så jeg fik dem skilt ad og bruger nu selv nitte-dimsen og en hammer til at slå nitter i. Det kræver også en smule øvelse, men efter 20 nitter, så tror jeg at jeg er ved at have teknikken i orden Razz

Med hensyn til selve konstruktionen har jeg har lært meget i løbet af det sidste år og hvis jeg skulle starte på et korset nu, så er der mange ting jeg ville gøre anderledes. (Når kjolen er færdig laver jeg et nyt. Men nu har jeg den rettet form, så kan jeg altid lave et pænt korset senere)

Istedet for at bruge to lag stof, et for og et yderstof, så vil jeg bruge 3 lag.
Silken går simpelthen i stykker hvis jeg ikke fikserer det på et andet kraftigere stykke stof, hvilket også kan ses på det korset jeg har lavet, halvdelen af sømmene er revet i stykker. Det betyder at jeg skal have et 3 lag stof til inderforet så man ikke kan se sømmene.
3 lag stof vil betyde at der kommer mere fylde om taljen, men taget i betragting hvor stort skørtet vil blive, så gør det ikke noget.

Og nu til billederne Very Happy

De første er bare så I kan se hvordan korsettet ser ud. Selv om faconen ikke er 100% korrekt, så er jeg godt tilfreds. Det er jo begrænset hvor meget man kan ændre formen på en dukke lavet af resin.

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4336847645_83a014393c_o

.......

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4337592442_39f127af3a_o

Ja, jeg var doven og gad ikke slå den sidste nitte i. Det nederste snørrehul har heller ikke nogen nitte, men er til gengæld håndsyet. Et kort øjeblik overvejede jeg at lave alle snørrehuller i hånden, da jeg simpelthen ikke kunne finde noget til at slå nitterne i med. Men efter et snørrehul bestemte jeg mig meget hurtigt til at jeg hellere ville blive ved med at lede efter noget til at slå nitter i med end at sy alle 20 huller i hånden. At sy snørrehuller er et helvede!!!

.......

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4337592490_43458e217b_o

Her kan I se hvordan sømmen simpelthen sprak.

.......


Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4336847767_90d9ba442f_o

..................................

Det næste projekt er at gå i gang med selve kjolen.
Jeg har fundet verdens bedste bog nogen sinde, Janet Arnolds "Patterns of Fashion". Den består af snitmønstre af historiske dragter, tegnet efter eksisterende kjoler fra forskellig engelske museer.

Og i den bog har jeg fundet den her kjole. Det kan være at jeg ændrer en smule på kjolelivet, men så langt er jeg endnu ikke nået i planlægningen.

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 000965hg
Tilbage til toppen Go down
Kaneko

Kaneko


Antal indlæg : 208
Age : 30
Geografisk sted : The Time Vortex
Registration date : 02/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 3:58 am

Det er et virkelig flot korset!

Glæder mig til at se kjolen! :3
Tilbage til toppen Go down
chuchu

chuchu


Antal indlæg : 381
Age : 35
Geografisk sted : Aarhus, Denmark
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 6:02 am

Årh hvor er det bare fedt og følge med i pallas! du er virkelig fantastisk! dygtig til dukkerne, tegne og også til at sy?!
jeg er super facineret af din kreativitet!
og min store interasse og forelskelse i det Victorianske dress, tøjstile, i det hele taget i den tidsalder, giver det her mig helt kriblen i maven og se!
jeg er super spændt på og se mere!!!
Tilbage til toppen Go down
Haruka_Kite

Haruka_Kite


Antal indlæg : 245
Age : 32
Geografisk sted : Storkøbenhavn
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 6:04 am

Woot, godt at se noget fra dit projekt igen! Korsettet er uhyggeligt gennemført - jeg forstår, at det har været noget pille-arbejde. Jeg glæder mig til (forhåbentlig) snart at se mere!
Tilbage til toppen Go down
http://haruka-kite.deviantart.com/
manda

manda


Antal indlæg : 118
Age : 32
Geografisk sted : Roskilde, Danmark
Registration date : 05/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 6:29 am

Hvor er det bare flot lavet! Very Happy Sikke et arbejde. Hvor i alverden har du fundet de bittesmå nitter? o.o Jeg skal til at prøve selv at sy nogle små støvler, og gruer lidt for hvad jeg gør med snørehullerne. x)
Tilbage til toppen Go down
https://resingarden.danskforum.net/commissions-bestillingsarbejde
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 6:48 am

Kaneko > Mange tak. Jeg er også selv spændt på at se hvordan kjolen kommer til at se ud.

Chuchu> Viktoriansk tøj er fantastisk, det er så elegant. Jeg kan huske at du engang havde ide til en pige i viktoriansk- inspireret tøj. Blev det nogensinde til noget?

Haruka> Det var også på tide at jeg fik det lavet færdigt. Jeg håber at jeg kan være lidt hurtigere med de næste ting.... og ja, det har været et kæmpe pille-arbejde. Men stadig sjovt.

Manda> Nitterne fandt jeg på http://www.tinyzippers.com/ . Men dem sælger de desværre ikke længere. Der var ellers et kæmpe udvalg mht. farver og størrelser. Jeg har endnu ikke fundet et andet sted at købe fra, man på den anden side har jeg heller ikke haft behov for det.
Tilbage til toppen Go down
chuchu

chuchu


Antal indlæg : 381
Age : 35
Geografisk sted : Aarhus, Denmark
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeMan Feb 08, 2010 8:03 am

Pallas> Desværre ikke, jeg solgte min kiddelf ani, men hun skal 100% nok blive en realitet ^^ en dag! glæder mig sådan til og se hvordan dette bliver! victoriansk stil er så fantastisk, jeg ville ønske den blev inn igen i hele verdenen ^^ ah well the dreams...
Tilbage til toppen Go down
lonne2

lonne2


Antal indlæg : 2
Age : 38
Geografisk sted : Sønder Jylland
Registration date : 06/08/10

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeFre Aug 06, 2010 6:56 pm

Hi!

Jeg faldt over dit indlæg via en google search på ordet 'korset' og efter at have læst og kigget på dine billeder måtte jeg bare svare!


Jeg har selv lavet nogle korsetter i mini størrelse til Barbie og en viktoriansk kjole, så jeg ved hvor meget pillearbejde det kan være. Jeg skriver egentligt for at give dig nogle råd, så du undgår at sømmene går fra hinanden i fremtiden og for at vise dig intet er umuligt, selv i så små størrelser (nu ved jeg jo ikke lige helt hvor store din flotte dukke er, men hun kan ikke være mindre end en Barbie... vel?).

1 .Dit vigtigste værktøj, når man syer så småt, er et produkt der hedder Fray Check. Det bruger man på den rå kant af alle ens udklippet mønster stykker, det fungere ligesom zig-zag eller som overlockning gør for tøj i størrelsen 1:1. Den bliver din nyeste bedste ven, når du skal lave noget mere tøj til dine dukker. Mit råd er at købe den på Ebay, da den er både er lidt dyr og ikke sådan lige til at finde herhjemme.

2. Det næste råd er at sy sådan noget som korsetter i enten silke dupioni (bedst) eller i en god stærk bomuld, men problemet med bomuld er at det er svært at finde det i en tæt nok vævet kvalitet som samtidigt er let og ikke fylder så meget, derfor syntes jeg silke er bedst. Silke er utroligt stærkt og det er tæt vævet, utroligt let og tyndt og så kan det holde til at der bliver snøret stramt til med hensyn til korsetter.

3. Det her er også et råd med hensyn til dit flotte korset: Lav en stiver i hver side Midt Bag før dine snøre huller (djævlens værk). Det fordeler presset på stoffet og gør også at det ikke krøller sammen bagpå når du snøre det og det er jo altid et plus, da det er syndt at lave et så flot korset og så ikke kunne snøre det ordenligt. Du kan evt. lave stiveren i smykke ståltråd, da det ikke lige ruster eller er dækket ind i smørelse der kan ødelægge ens håndværk.

4. En rigtig god hjemmeside er Tidens Tøj, der er der symønster af originale kjoler lige til at printe ud. Ellers bøger af Jean Hunnisett, Frances Grimble, Jane Arnold og Tidens Tøj bøger er også gode, da ikke alle mønstrene er på deres hjemmeside.



Her kan du se lidt af de ting jeg har lavet, som inspiration og så du kan se hvor småt du kan lave det.

Alt er lavet til Barbie.
Det første billede er en underbust og billede nr. 2 er en replica af det korset Kate Winslet havde på i filmen Titanic. Begge kan åbnes foran med min hjemelavet busk (engelsk ord, ved ikke hvad sådan en hedder på dansk).

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! IMG_0002-1 Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Corset12


Og det sidste er noget jeg er i gang med nu og for håbenligt en dag inden for de næste par år også bliver færdig med. XD
Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! IMG_0722-1Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! IMG_0720
Originalen jeg laver den efter:
Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Orginal-Front02


Jeg glæder mig meget til at se den færdige kjole og hvad du ellers går i gang med i fremtiden.



Tilbage til toppen Go down
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeLør Aug 07, 2010 1:04 am

Mange tusind tak for de gode råd.
Den vil jeg helt klart bruge når jeg får taget mig sammen til at lave et nyt korset og (forhåbentlig) forbedret korset.

Tidens Tøj og Janet Arnolds bøger er mine bibler! Der er så mange gode mønstre.

Jeg er meget imponeret af dine Barbie korsetter, de er meget mindre end det jeg laver. Min dukke er 56 cm høj, så det er ikke så lige så stort et pillearbejde som barbietøj, men det er stadig småt Razz
Tilbage til toppen Go down
lonne2

lonne2


Antal indlæg : 2
Age : 38
Geografisk sted : Sønder Jylland
Registration date : 06/08/10

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Aug 08, 2010 5:50 am

Det var så lidt! Jeg har dog lige et mere til dig. Det er ang. snørehullerne. For at de skal sidde pænt og ikke gå så hurtigt i stykker når du slår dem i, så tag og klip små hak i kanten bare en 4-5 styks, og så slå de første par slag med et stor rundt søm i, så enderne begynder at bøje ud af. Når de er bøjet nok (30 grader vil jeg skyde på) kan du bruge hammeren alene til det sidste. Det gjorde jeg selv, inden jeg fandt en ordenlig sætter til de bitte små snørehuller. Og så skal du have en skæremåtte under når du slår dem i eller andet blødt med stadig hårdt underlag. På den måde ødelægger du ikke forsiden af hullerne.

Som denne her.
Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Billede0242


Min egen bible(er) er Grimble's bøger, det er ikke kjoler over århundrede men kun 10-15 år af gangen eller en stil periode kan man godt sige. Dog er der masser af symønstre, flere hundered per bog, fra det yderste til det inderste de bar den gang. Har du tjekket Norah Waung's bøgers ud? Det er lidt ligesom Jane Arnold's, de spænder bare fra 1500 og til 1920'er hvis jeg ikke tager fejl. Hvis du kan låne en af dem hjem (damernes mode eller den om korsetter (jeg har selv dem om korsetter - love it!) fra biblioteket, så skal du gøre det og hvis du nogensinde finder en til en billig pris, så køb den, om ikke andet for så at sælge den til mig. ^_~
Tilbage til toppen Go down
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeFre Sep 10, 2010 7:23 am

Så fik jeg endelig tid til at lave en update.
Jeg har længe været færdig med det jeg viser nu, men min computer skærm valgte at dø, så jeg har ventet på at jeg fik anskaffet (råd til) en ny.

Men jeg har nu fået lavet kjole livet færdigt og også fået lavet en prøve version af krinoline skørtet.
Mønsteret til kjolelivet har jeg taget fra Janet Arnolds ”Patterns of Fashion 2”. Tegningen af kjolen har jeg postet i en af mine tidligere indlæg. Jeg var så heldig at jeg ikke behøvede at lave nogle større ændringer i mønstret, det eneste jeg gjorde var at gøre ryggen en smule smallere. Kjolelivet består af to dele, selve blusedelen med de store pagode-ærmer og separate underærmer som stopper ved albuerne, minder lidt om Hüttemeyers skåneærmer :p (de hedder noget specielt som jeg ikke kan huske lige nu). Lukningen af kjolelivet foregår med hægter, hvad man også brugte dengang. Knapperne på livets front har ingen funktion, men er bare til pynt.
Hele kjolelivet er syet i hånden.

Mønstret til krinolinen fandt jeg i Nora Waughs ”Corsets and Crinolines”. Det er en fantastisk bog med, mønstre og oplysninger om korsetter og andet undertøj fra 1600-tallet og frem til 1900-tallet. Den er simpelthen en must hvis man vil lave historisk korrekte korsetter :3


Men I vil sikkert meget heller se billeder af hvad jeg har lavet, frem for at læse det. Så her kommer en masse billeder.

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974161039_d261772a7d_b

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974775172_b0b2022d6e_b

.....
Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974774972_49852b4211_b

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974775096_c42f0ced75_b

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974775240_efd97137e0_b

Det her billede viser ret godt hvor meget kjolen kommer til at fylde når den er færdig.

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974161181_99ef4c1783_b

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974160837_25bf97d9f4_b

Giver også et meget god i de om hvordan silhuetten bliver når kjolen er færdig.

.....

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! 4974774918_9e4f438897_b

Her kan man se hvordan silhuetten bliver fra siden, i hvert fald for overdelen.

.....


Næste opgave bliver at sy en flæse på krinolinen kant og så skal jeg i gang med at sy selve skørtet.


Sidst rettet af Pallas Ons Sep 15, 2010 2:28 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Shefura

Shefura


Antal indlæg : 65
Age : 37
Geografisk sted : Herning
Registration date : 07/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeSøn Sep 12, 2010 7:06 am

Ej jeg gad altså godt vide hvordan lonne2 har lavet de der korset "busk" eller hvad de hedder *suk*
Tilbage til toppen Go down
Zin

Zin


Antal indlæg : 265
Age : 32
Geografisk sted : Amager
Registration date : 02/01/09

Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitimeLør Sep 18, 2010 2:01 am

Wow Pallas.. det er virkelig blevet flot Surprised og så i hånden X__X

Jeg var ellers ved at være bange for at du var gået i stå Wink skønt med en lille opdate Very Happy

Den kommer virkelig til at blive flot.. kan slet ikke vente. ^-^
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Empty
IndlægEmne: Sv: Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!   Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig! Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Det store viktorianske kjoleprojekt. Endelig færdig!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste
 Lignende emner
-
» Kjolen som aldrig blev færdig.
» Dexter (dog ikke færdig endnu)
» Endelig et nyt hjem ^^
» Gruppebillede (endelig)
» Endelig... Soom Heliot

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Fremstilling af tøj, parykker, møbler, etc.-
Gå til: