Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 Nyt kamera, skal bruge ideer

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
FrkLynge

FrkLynge


Antal indlæg : 139
Age : 33
Geografisk sted : Aalborg
Registration date : 07/02/12

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeMan Apr 09, 2012 9:26 pm

Som overskriften siger, så står jeg og mangler et nyt kamera. Lige for tiden bruger jeg min iPhone some kamera, og det fungerer da også okay, men jeg er ikke helt tilfreds med kvaliteten. Så nu vil jeg gerne købe et nyt kamera, det skal kunne tage billeder af meget små detaljer, det skal ikke bruge for lang tid på at tage et billede, og jeg skal helst kunne tage det med mig hver dag.
Det skal være god kvalitet, og holde til daglig brug.
Mit budget ligger på 6000, så hvad ville i foreslå?
FrkLynge ~
Tilbage til toppen Go down
http://nico-robins.livejournal.com/
Pallas
Moderator
Pallas


Antal indlæg : 345
Age : 38
Geografisk sted : Nørrebro
Registration date : 29/12/08

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeMan Apr 09, 2012 11:06 pm

Jeg er ikke helt up to date med hvilke nye fancy modeller der findes på markedet, men..
Det første du skal bestemme dig for er om du vil have et digitalt spejreflekskamera (DSLR) eller et compact digitalt kamera.
Der er fordele og ulemper ved begge typer.

Hvis du vil gå den "professionelle vej" så er det nok et spejrefleks du skal have fat i. Her har du muligheden for at vælge den type objektiv der passer til den type foto du vil tage. Hvis man er virkelig seriøs omkring det, så er det endda muligt at købe et macro-objektiv, specielt beregnet til at tage nærbilleder. Men et standard objektiv er mere end rigeligt til at tage dukkebilleder (synes jeg). Zoom funktionen er god, selv på standard objektiverne.
Desuden giver et spejlreflekskamera muligheden for manuelle indstillinger af kameraet. Det er ikke en nødvendighed, men det giver en større frihed og mulighed for at eksperimentere med billedets udseende, da man selv har muligheden for at regulere mængden af lys i billedet.
Ulempen ved et spejlreflekskamera er at de er meget store og ikke lige er til at proppe i lommen. Alt efter hvilket objektiv du har, så vejer de også meget. (Jeg har lige fået et nyt objektiv og det er større og dobbelt så tungt som mit gamle. Men zoomet er bedre og billede kvaliteten er blevet bedre, så jeg har intet imod størrelsen og vægten).

Et compact kamera eller "point and shoot" kamera er mere simpelt og lettere at have med at gøre. I dag er billedekvaliteten næsten, hvis ikke lige så god, som spejlreflekskamera.
Du har ikke muligheden for at lave lige så detaljerede indstillinger som på et spejlrefleks. Som regel er det muligt at vælge "overskyet mode" eller "solskins mode" for at regulere for lys mængden. Men man har ikke muligheden for at lave mere detaljerede indstillinger for at regulere lysindtaget som på et spejlreflekskamera.
Compact kameraer har også en ok zoom. Bare sørg for at det er optisk zoom og ikke digital zoom. Digital zoom forstørrer det billede der er blevet taget, så billedet oftest ender med at blive grumset. Så husk optisk zoom.
Det bedste ved at compact kamera er som navnet hentyder til , størrelsen! Det er let at have i tasken og i lommen, vejer ingenting og er generelt bare lettere at håndtere.

Prismæssigt er der snart heller ikke forskel på de to typer af kameraer. Hvis man vil kan man sagtens find et DSLR til over 20000, men de fås også til 4000.

Som sagt har jeg ikke styr på hvilke modeller der er på markedet lige nu. Jeg har et 3 år gammel spejlreflekskamera og skifter det først ud når det dør, da det fungerer upåklageligt.
men jeg overvejer også at anskaffe mig et compact kamera, da jeg mangler noget til at tage hurtige billeder med og min telefon er lige en tand for lidt.
Tilbage til toppen Go down
mystearica

mystearica


Antal indlæg : 764
Age : 35
Geografisk sted : århus
Registration date : 31/12/08

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeTirs Apr 10, 2012 1:16 am

ja først skal du vælge om du vil have et spejlrefleks eller et kompakt. et spejlrefleks er der mere kontrol over med lukkertid, blænde og iso, samt du kan købe forskellige linser til det. de er tit store og tunge og det kræver man sætter sig ind i at lære at bruge det for at tage gode billeder. de er dem hvor du får den bedste billede kvalitet

kompakt kamerarer er der rigtig mange af , de mest enkle er de point and shoot hvor du bare skal vælge en indstilling og tage billedet, de er små og lette at have med sig, men du har ikke kontrol over detaljer som lukkertid og iso, og de er bedst i god belysning om dagen hvor et spejlreflekt kan være bedre under ikke optimale lysforhold. men selvfølgelig bliver de fleste kameraers kvalitet dårlig når det er for mørkt
der er også kompakt kameraer af bedre kvalitet hvor man har kontrol over lukkertid og iso, de er næsten så gode som spejlrefleks men bedre end de billigere point og shoot, man kan kun bruge den indbyggede linse på dem. de er støre end de små kompakt kamerarer

med de penge du har vil jeg mene du har råd til den type kamera du ønsker dig da jeg har set spejl refleks til omkring de 4000-6000, jeg vil råde dig til at læse anmeldelser om de forskellige kameraer så du lære om deres gode og dårlige sider

Mit kamera er en Fujifilm X10 , det er et af de bedre kompakt kamerarer til omkring 4000. man har kontrol over iso, lukkertid og blænde det har mange indstillinger og er rimelig kompliceret men jeg er meget tilfreds med det.

jeg har haft et mere enkelt point and shoot før, det var godt i solskinds vejr og havde forskellige indstillinger som portræt, lav belysning, børn og dyr osv. men man kan ikke selv indstille som man vil
Tilbage til toppen Go down
Chazzi

Chazzi


Antal indlæg : 680
Age : 35
Geografisk sted : Aarhus
Registration date : 29/12/08

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeTirs Apr 10, 2012 2:11 am

Jeg har selv et spejlrefleks som jeg er super glad for, da jeg elsker at lege med indstillinger og forskellige objektiver. Dog kan jeg til tider virkelig godt savne at have et kompakt kamera til når man ikke lige gider at slæbe det store monstrum med. xD

Ud over de to kameratyper, der allerede er nævnt er der også et semikompakt kamera, som minder lidt mere om spejlrefleks kameraer, hvor man har gode muligheder for forskellige indstillinger. Der også de lidt nyere kompakt kameraer med udskiftelige objektiver. Du kan læse lidt om de forskellige kameratyper her (de har dog ikke noget om de kompakte kameraer med objektiver).

Mit allerbedste råd, er faktisk at gå en tur i forskellige kamerabutikker og spørg om hjælp til at vælge et kamera. Forklar hvad du vil bruge det til. Tit vil de også gerne lade dig prøve at holde kameraet og afprøve det. ^^
Tilbage til toppen Go down
http://tjassi.blogspot.dk/
FrkLynge

FrkLynge


Antal indlæg : 139
Age : 33
Geografisk sted : Aalborg
Registration date : 07/02/12

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeTirs Apr 10, 2012 5:31 am

jeg har et dejligt kamera med mig over alt. Mit diana Mini er som en hvilken som helst halskæde, og jeg føler mig helt nøgen uden det :p ud over dette har jeg også min dejlige telefon, som har et nogen lunde okay kamera.

Jeg tror jeg vil gå efter et spejlrefleks, men hvilken slags har i? Så vil jeg tjekke dem op. Måske smutte forbi en kamera butik lørdag. (Hader at jeg arbejder fra 9-17.30 hver dag, så åbningstider passer aldrig ret godt med mig)

Sætter mig og læser lidt op nu Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://nico-robins.livejournal.com/
FrkLynge

FrkLynge


Antal indlæg : 139
Age : 33
Geografisk sted : Aalborg
Registration date : 07/02/12

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeTirs Apr 10, 2012 7:04 pm

Endte med at købe et Samsung NX200
Tilbage til toppen Go down
http://nico-robins.livejournal.com/
mystearica

mystearica


Antal indlæg : 764
Age : 35
Geografisk sted : århus
Registration date : 31/12/08

Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitimeTirs Apr 10, 2012 8:44 pm

dejligt, jeg håber du bliver glad for det Smile
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Nyt kamera, skal bruge ideer Empty
IndlægEmne: Sv: Nyt kamera, skal bruge ideer   Nyt kamera, skal bruge ideer Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Nyt kamera, skal bruge ideer
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvilken type kamera har I?
» Masser af ideer. Her er en... [SDF Howl mod] - GORE WARNING + img heavy!
» klister- tatooveringer, kan man bruge det??
» Hvilke voks kan man bruge til wigs???
» skal jeg varme dig?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Fotografi - tips og spørgsmål-
Gå til: