2. juniStartede med at lave en skitse med mål for de forskellige kropsdele (brugte min dz Yumes mål som reference), - set i bakspejlet kunne man måske nok have lavet en mere gennemarbejdet skitse, men jeg var ret utålmodig for at komme igang, så en udvidet pindemand med mål var nok for mig
Sigtede efter en dukke på ca. 30 cm.
Af materialer købte jeg
- Hvidt papirler (hed "Dukkeler" og blev købt i Panduro Hobby)
- flamingokugler til kugleled ( endte med ikke at bruge dem)
- hobby kniv (købte til at starte med en billig én - det skal man ikke. Find istedet for en god skalpelagtig hobbykniv, som ligger godt i hånden. Man kommer til at bruge den meget)
- modelleringsredskaber (bare nogle billige plastic-nogle)
- sandpapir (startede med korn 120 og 240 og brugte løbende finere korn. Til sidst 1200)
- grillspyd af træ ( blev ret glade for dem - kunne bruges til alt muligt, lige fra at stille kropsdele til tørre på til at modellere detaljer med og udhule blødt ler)
- ståltråd
Fandt hurtigt ud af at en af de svære ting i starten er at lave en god "kerne" eller armatur til at bygge de hule kropsdele op omkring. Både hovedet og torsoen skal jo være hule. Princippet er således at man bygger ler rundt om en kerne, som man senere fjerner, fx ved at skære hovedet eller torsoen over i to og tage kernen ud af åbningen.
Det første jeg brugte som armatur til hovedet var en staniolkugle, hvilket ikke kan anbefales, da det sætter sig meget fast i leret og let kan ødelægge en masse arbejde når man møfler rundt med ler og staniolstumper
Fandt et tip med at vikle staniolen ind i
Senere erfaring: har lært mig at for mig er det nemmeste at 1) lave en meget grov skitse af kropsdelen (fx hoved) rundt om armaturet 2) fjerne armaturet før jeg begynder at lave detaljer 3) få leret til at hærde/størkne og derefter 4) have en størknet/hærdet basis at arbejde videre med.
6.juniLavede grove versioner af underben, underarme, hoved og torso.
Papirleret er rart at arbejde med. Det er ikke særlig nemt at modellere når det er vådt, da det bliver meget levende, men det gode er at man kan lave en grundform, lade den tørre helt og så arbejde nyt ler ind i det tørre når man vil. Så man behøver ikke holde leret konstant vådt, hvilket jeg altid har hadet ved lufttørrende ler.
Det er også meget nemt at slibe, så man hurtigt kan få et poleret resultat.
Første arbejde på torsoen:
Jeg lavede en staniolkerne og byggede torsoen rundt om den. Lod det tørre næsten helt igennem og skar så torsoen over der hvor leddet skulle være. Ideen var at trække de to dele fri af kernen, hvilket viste sig at være halvsvært, men dog til at klare og resultatet var en torso(skitse!) der var hul indeni.
Første udgave af hovedet - endnu let mosntrøst...(overvejede på det tidspunkt om jeg skulle lave et lille Frankenstein-monster istedet...)
7. juniFik de to torsodele fri af armaturet/ kernen:
Fandt ud af at man skal være forsigtig med at lave kernen bredere i den ene ende, da det naturligvis gør det sværere at trække den ud gennem den smallere åbning.
Var lidt nervøs for om torsoen var lille til hovedet eller om det bare var manglen på arme/ skuldre, der udgjorde et synsbedrag ( den viste sig at være noget for lille, men jeg beholdt det sådan...
)
9. juniPå dette punkt havde jeg lavet følgende dele:
Torsoen er lavet lidt større siden sidst, men er stadig noget lille. Lårene er meget hurtigt lavede - på dette tidspunkt har jeg kun koncenteret mig om at passe dem til underbenen ved at bruge underbenenes led til at forme en hulning i det stadig våde ler på lårdelene.
Prøvede at indarbejde både træperler og flamingokugler som kugleled i underbenene, men havde svært ved at få dem til at sidde fast og valgte at modellere kugleleddene selv (dvs bare modellere dem som en del af de dele der har et kugleled, fx underben, skuldre, etc).
Grillspyd er formidable at tørre kropsdele på
Arbejdede på hovedet. Har afprøvet forskellige øjenstørrelser... ( og fundet ud af at noget af det sværeste er at opnå symmetri når man modellerer). Har endnu ikke beslutttet om det skal være et mere nuttet eller mere alvorligt hoved.
Tog en hel del af bredden af hovedet af:
11. juniFlere kropsdele lavet, så der nu næsten er en "komplet" dukke ( i meget grov form vel at mærke).
Som man kan se gemte jeg hænder og fødder til sidst, da det var de dele, jeg var mest bekymret for at lave - er ikke så godt til den slags detaljer ( er åbenbart meget selektiv med mit pillearbejde
)
Begyndte at arbejde mere på kroppen og gå lidt mere i detaljer, hvilket var rart. Det er helt klart sjovere at arbejde på noget, der rent faktisk ligner en dukke, fremfor nogle sære klumper ler, der har en svagt humanoid form.
Havde på dette tidspunkt endnu ikke besluttet mig for et køn til dukken. Det virkede ikke så vigtigt
16. juniStartede på hænderne. Lavede et skelet af ståltråd til fingrene, så de var mindre skrøbelige at arbejde med.
Fødderne var på dette punkt mest bare et par plader.
Ellers brugte jeg meget tid på at slibe. Var rart at se projektet begynde at tage mere form ( dog måtte jeg sande at det med at modellere bryster ikke er min stærke side. Havde besluttet mig for at lave en pige på dette punkt, men var ved at fortryde flere gange fordi jeg ikke kunne finde ud af at give hende nogle pæne bryster... så det måtte den stakkels dukke lære at finde sig i...)
Afprøvede for første gang øjne (10mm) - var fedt at se ansigtet få udtryk.
18. juniTorsoen fik flere detaljer.
Noget jeg begyndte at eksperimentere med på dette tidspunkt var at give dukken en pæn overflade. Havde ikke forestillet mig på dette tidspunkt at jeg skulle støbe dukken i resin, så var derfor interesseret i at give den en glat og holdbar overflade, som man kunne lave faceups og blushing på.
Note - uanset om man planlægge at støbe eller ej, er man dog nødt til at sørge for at dukken har en glat og mættet overflade, da silikonen til formene ellers ville trænge ind i leret.
Læste mig på Doa til at man kan bruge gesso - lærredpræparering til malerilærreder - til at give en god overflade. Fandt det i flere hobbyforretninger ( men kunne dog ikke få meget hjælp af ekspedienterne, der mest kiggede mærkeligt på mig, når jeg spurgte om de troede jeg kunne bruge det til at male en dukke over med for at give den en pæn overflade
).
For at teste hvordan gessoen opførte sig i praksis lavede jeg et fladt, glat stykke ler, lod det tørre og penslede 4-5 lag gesso på ( lod tørre og sleb let mellem hvert lag). Sleb godt efter så det blev så glat som muligt og resultatet var godt.
Viste sig også at man let kunne give det et lag msc, lave en "faceup" og fjerne den igen med sprit uden problemer, og uden at gessoen blev slidt af.
(efter fjernelse af "faceup" med sprit)
29. juniPå dette punkt handlede projektet mest om at slibe og gøre kropsdelene så glatte og jævne som muligt... det tog lang, laaang tid. Det blev fra tid til anden en lille smule kedeligt må jeg indrømme, da fremskridtet er så svært at se med sådan nogle små detaljer.
Fik også arbejdet lidt på hænder og fødder. Var svært at arbejde på hænderne, da det var meget let at komme til at brække fingrene. Det er også et at se, både undervejs og på den færdige dukke, at hænderne måske er det mest ufærdige og klumpede på dukken...
Noget af det sværeste var gennemgående at lave kugleleddene, dvs at få kuglen og hulningen til at passe sammen på de forskellige dele, så de kunne bevæge sig så frit som muligt og var velafbalancerede. Kuglen skal helst "fylde" hulningen ud, så godt som muligt og ikke være for løs eller for stram. Med de led der ikke skal kunne rotere frit - knæ og albuer - er det vigtigt at sørge for at lave en slags "hak" eller "stop" så underben/underarm ikke kan overbøjes (dvs så underbenet fx ikke kan bøjes fremad i en sygelig vinkel).
Jeg havde særlig svært ved skulderleddene og prøvede derfor at putte en stor klump våd ler på "overarmskuglen" ( der hvor den skal fæstnes til skulderen/overkroppen) og pressede den så ind i "skulderhulningen" for at forme kuglen efter hulningen. Dette virkede ret godt for mig, da jeg fik en kugle, der nogenlunde passede til hulningen, men til gengæld blev højre og venstre skulder så ikke helt ens.
Jeg begyndte at bestille materialer hjem til dukken, bl.a. elastik, men fandt ud af at man skal se sig for ifht størrelse, da msd-elastisk naturligvis var for stort til min dukke. Den kunne ikke gå igennem arme og ben, men jeg fik da strenget noget af dukken:
Og hovedet udviklede sig langsomt. Delen mellem næse og mund var svær at modellere og slibe i så lille en størrelse. Gemte næseborene til senere så jeg ikke endte med bare at slibe dem væk. Ører var også noget jeg ikke gik så meget op i, så hovedet levede længe uden ører ( og som man kan se af senere fotos fik dukken aldrig rigtige ører, men istedet nogle rudimentære chobits-agtige dimser, som jeg dog selv syntes vældig godt om).
Senere erfaring/ bagklogskab: Hvis man kigger på ansigtet profil her kan man se, at selvom det ikke lider helt så meget af "neanderthaler-pande" som mange begyndermodelleringsforsøg, så har det dog en tendens til at "læne" lidt bagud. Er senere blevet mere opmærksom på når jeg starter med at modellere et hoved at give den en ordentlig pande, der ikke viger. Både ifht anatomisk korrekthed, hvor mennesker jo nemlig har pander, der går forholdsvist lige opad og ofte kurver let udad, og især ifht "japansk manga-æstetik", hvor et stort "overhoved"/ en stor pande tit giver et mere nuttet og barnligt udtryk.