Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 Ståltråd i dukker...?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
boots

boots


Antal indlæg : 426
Age : 63
Geografisk sted : Taastrup
Registration date : 06/02/09

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeOns Mar 18, 2009 5:28 am

Min Bobobie March er ved at irritere mig rigtig meget. Armene svupper op - hovedet svupper ned osv....

Jeg læste et sted - kan ikke huske hvor - at man kan sætte ståltråd/wire (ved ikke hvad slags) ind i leddene;
men det ville jo ikke hjælpe på hovedet... Tror I at den simpelthen er for stram i elastikken? Er der nogen
herinde der har erfaring med dukker som hende?
Tilbage til toppen Go down
http://www.supermario.webbyen.dk
yokomo

yokomo


Antal indlæg : 42
Age : 37
Geografisk sted : Danmark
Registration date : 03/01/09

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeOns Mar 18, 2009 8:00 am

Hm.. det med at armen flipper om igen, kunne lyde som om at din dukke måske er stringet for hårdt, altså at elastikken er meget stram.
Det gjorde Vlad nemlig i starten, men det har ændret sig med tiden Smile
Men prøv og tjek elastikken, om den er for stram eller ej.
Tilbage til toppen Go down
boots

boots


Antal indlæg : 426
Age : 63
Geografisk sted : Taastrup
Registration date : 06/02/09

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeOns Mar 18, 2009 8:21 am

Umiddelbart synes jeg ikke den virker stram - når jeg f.eks. hiver i benet; men det er jo nok dét der er problemet - selvom benene bøjer ned af sig selv når hun har støvler på (tyngden). Hovedet virker dog stramt - og nok også armene. Hvis arme og hoved er på samme elastik - ved ikke helt hvordan de dukker er strenget op - så er elastikken nok for stram dér.... Det er lidt svært at afgøre, for hvis hun også skal kunne stå og posere - også med armene, så går det jo ikke at de er alt for løse. Det eneste jeg har at sammenligne med er min Puki - men selvom den er lidt løs er den jo helt fantastisk til at posere på alle måder....

Jeg regner med at jeg skal til Roskilde messe i slutningen af måneden - så tager jeg hende med. Så kan det være at der er nogen der vil kigge på hende og fortælle mig om det er meningen at hun skal være sådan - eller om hun skal løsnes - eller noget helt tredje...
Tilbage til toppen Go down
http://www.supermario.webbyen.dk
714

714


Antal indlæg : 253
Age : 43
Geografisk sted : Uføret
Registration date : 29/12/08

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeMan Apr 13, 2009 10:43 pm

Boots - fandt du ud af noget? Smile

Ellers så er der lidt info her: Dukkerne er som regel samlet med to elastikker - en der løber gennem krop og ben, og som hovedet sidder fast i, og en som holder armene på tværs i kroppen.
En af grundene til at ledene 'svupper'/sparker/kald det hvad du vil, kan være at ledene er meget 'glatte' i det - at det er let for dukken at glide ned i en bestemt stilling. Det synes jeg at jeg har oplevet både med slappe og stramme dukker. Hvis elastikken ellers virker fin, så kan du enten putte noget i ved selve ledene for at give dem mere struktur og modstand (jeg plejer at give dem et skud MSC, og har lånt en limpistol til at prøve at suede dem), en anden ting er at putte ståltråd i.
Jeg har fået fat i noget 1.5 mm tykt (tror jeg det er) til mine SD dukker. Jeg er ikke så erfaren med ståltråd, men jeg vil mene at du kan putte hvad som helst i, som er bøjeligt, men stadig stift nok til det. Jeg brugte et kvarters tid i den lokale isenkræmmer på at stå og prøvebukke ståltråd for at finde noget med den rigtige modstand. XD Du skal have fat i noget, der er smidigt nok til at bukke (dvs. meget hård tråd som der fx er i renseribøjler bliver for hårdt), men også noget der kan holde faconen lidt. Tænk på hvordan du vil have at armet/benet skal føles, når du poserer det. Smile
Til pukier/tinier vil jeg gætte vildt på at noget med en trådtykkelse på 1 mm vil være helt fint - men prøv dig frem. Smile

Mht. monteringen af ståltråden - igen skal der her tages højde for at jeg ikke er ekspert, og at jeg ikke altid behandler mine dukker med fløjlshandsker på, og derfor ikke er superbange for at komme til at lave rod i det, eller ridse resinen - du burde med lidt snilde kunne få bugseret ståltråden ind i dukken, uden at skille den ad. Det kræver lidt pillearbejde, men er ladsiggørligt. Smile Jeg plejer at køre ét langt stykke ståltråd gennem armene (så begge arme er på et stykke, der går gennem overkroppen). Mål op først, så stykket er en lille smule kortere end vingefanget (fra håndled til håndled). Sagen er, at hvis du putter et stykke ståltråd i hver arm (dvs to stykker i alt), så kan ståltråden glide og forsvinde ind i overkroppen - i og for sig ikke et problem, udover at det så flytter sig fra hvor det burde sidde og stive.
Med benene, så er det smartest, hvis du kan loope ét langt stykke gennem begge ben. Dvs at et u-formet stykke ståltråd går gennem hofteleddet, og ned i hvert sit ben. Igen, for at fiksere ståltråden, så det ikke glider rundt, og ender med at sidde steder det ikke burde. Men det kommer lidt an på hvordan ledene er i dine dukker? Hvorom alting er, hvis det u-formede stykke bliver noget knas, så putter du bare et stykke ståltråd i hvert ben (ståltråden skal være en smule kortere end selve benet).

Håber det kan bruges? Smile Ellers så sig til. ^^
Tilbage til toppen Go down
boots

boots


Antal indlæg : 426
Age : 63
Geografisk sted : Taastrup
Registration date : 06/02/09

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeMan Apr 13, 2009 11:25 pm

Nej, jeg fandt ikke ud af noget, for jeg var ikke frisk nok til at tage til Roskilde i dén week-end...

Jeg tror jeg vil prøve med ståltråd på dén måde du beskriver - med eet stykke til armene og eet til benene. Ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved hovedet. Måske skal
elastikken løsnes først.... Jeg venter nok lidt med at prøve, for jeg har lige fået endnu en Puki og jeg er meget optaget af at sammenligne de 2 jeg har. De er forbavsende
forskellige mht hvad de kan, selvom jeg ikke synes det virker som om der er forskel i hvor stram elastikken er.... Jeg er fascineret af hvor velafbalancerede de er. Smile

Tak for svarene.
Tilbage til toppen Go down
http://www.supermario.webbyen.dk
714

714


Antal indlæg : 253
Age : 43
Geografisk sted : Uføret
Registration date : 29/12/08

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeTirs Apr 14, 2009 12:00 am

Okay. ^^ Synes også der var noget med at du ikke kom afsted som egentlig planlagt... Smile
Mht. hovedet - der er ikke så meget man kan gøre, udover at give det noget struktur ved halsen/i halsåbningen - fx med en smule af det snamf der holder øjnene på plads, noget MSC eller lignende. Smile Jeg tror dukken finder en bestemt position med hovedet fordi leddet simpelthen er for glat. Smile
Det er begrænset hvad jeg har haft fat i af pukier, men ja, det er fascinerende så godt de kan posere. ^^ God fornøjelse med ståltråderiet! Very Happy Lad mig vide hvordan det går ... ^^
Tilbage til toppen Go down
boots

boots


Antal indlæg : 426
Age : 63
Geografisk sted : Taastrup
Registration date : 06/02/09

Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitimeTirs Apr 14, 2009 1:47 am

Ja, for søren - god idé med halsen. Det vil jeg prøve - det skader jo ihvertfald ikke noget. Det værste der kan ske er at det ryger ud igen. Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.supermario.webbyen.dk
Sponsoreret inhold





Ståltråd i dukker...? Empty
IndlægEmne: Sv: Ståltråd i dukker...?   Ståltråd i dukker...? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Ståltråd i dukker...?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Billeder af andet end dukker i dukkegalleriet - og billeder med andet end dukker i fokus
» Dukker og dyr
» Rensning af dukker
» Tegninger af dukker
» Fremtidige dukker

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Faceup og modifikationer-
Gå til: