Jeg har haft et par forskellige mærker. (Visse mærker har vist slet ikke tal, men hedder ting som "ultrafine".) Jo højere tal, jo finere sandpapir.
Lad os se ... *kigger igennem* Jo, jeg har noget, der hedder "dragon 141", hvis logo er en guldsmed. Det fineste, jeg har af det, hedder P1200. Jeg har noget fra Tamiya, som er helt oppe på P1500. Det groveste, jeg har liggende, hedder P240. Det har en mørk grå/blå farve og er vist købt i XL. Det er beregnet til vand, hvilket er godt af to grunde: Det siges at give en jævnere slibning, og det binder de små resin-partikler, som ellers er noget møg at have flyvende rundt i luften.
Man kan også få sandpapir i "svampeform", sådan enten som en firkantet blok (lidt større end en håndsæbe) eller stykker, der nærmest ligner sandpapir limet på en tyk vaskeklud (det laves af 3M). Førstnævnte er jeg glad for til store operationer (fx til grovslibning af torso, når brysterne er blevet savet af ved kønsskifteoperation fra pige til dreng). Begge varianter kan bruges med vand.
Butikker som Silvan, Bauhaus og XL burde alle have noget, du kan bruge. Jeg har købt en slibeblok i Bilka engang (den er i øvrigt helt sikkert grovere end P240, men der er ikke tal på selve produktet), og jeg kunne også forestille mig, at Jem og Fix og andre steder har noget, der kan bruges.
Maske, vand og udendørs slibning kan helt klart anbefales. Resin er noget giftigt stads, der ikke skal indåndes, og når man finsliber, kan det ikke undgås, at der kommer små partikler rundt i luften. Men selvfølgelig kommer det an på, hvor meget der skal laves. Jeg har slebet en lille ridse i et ansigt uden maske, men under vand, men jeg kunne aldrig finde på at slække på forholdsreglerne ved omfattende procedurer, som tager timevis.
I øvrigt hører jeg meget godt om at bruge Dremel (en maskine, lidt ligesom en lille boremaskine, der kan sættes slibehoveder på), men det har jeg aldrig selv prøvet.