De fleste kender det nok, når man hurtigt vil tage nogle billeder af en dukke derhjemme. Det er de færreste, som har indrettet et værelse eller et hjørne til fotostudie. Men selvom det nogle gange kun handler om at vise en dukke frem og ikke så meget om det fototekniske, så kan ting, som ikke har noget med dukken at gøre, nemt komme til at forstyrre på billederne.
Her er et hurtigt tip til, hvordan man kan sørge for at skabe mest mulig opmærksomhed om dukken, når man tager billeder i dagligstuen eller på værelset.
Billede 1:
Her er dukken placeret på et bord. Der er en masse ting i baggrunden, som tager opmærksomheden fra det, som jeg egentlig gerne vil vise - altså dukken.
Stærke farver kommer især til at slås med motivet om opmærksomheden. Hvis alt mit rod var holdt i samme, afdæmpede nuancer, havde det set bedre ud. Ens blik bliver hurtigt fanget af den røde mærkat på flasken og genskinnet i glasset til venstre og kommer til at vandre rundt i stedet for at hvile på dukken.
Billede 2:
Her er der ryddet op i baggrunden. Det hjælper at få kraftigt farvede og nemt genkendelige genstande væk.
Men ens blik kan stadig ikke helt undgå at blive fanget af omgivelserne, og de giver ikke billedet af dukken noget ekstra. Havde jeg ladet dukken interagere med nogle af genstandene eller passede de godt til i farverne eller størrelsen, var det en anden sag.
Billede 3:
Den her løsning er bedst og var faktisk nemmere end at rydde en masse op. Jeg har hængt et stykke sort stof op bag dukken, så rod og dagligstue er skjult. Nu er der ikke noget til at stjæle opmærksomheden fra dukken. Ens blik bliver på den.
Billede 4:
Man kan bruge et tæppe eller et stykke stof (enten ensfarvet eller med et diskret mønster), eller flytte dukken hen til en neutral væg. Det er en god idé at sørge for, at baggrunden passer til eller matcher motivet. - En skrigende grøn baggrund havde eksempelvis virket alt for iøjenfaldende her.
Det her er et lyst stykke ensfarvet stof. Jeg kunne selv bedre lide den sorte til det her billede, men med en lys farve bliver omridset af håret lidt mere luftigt.
Af Mary
Model: Luts Kid Delf Bory
Kamera: Canon EOS 500DLæs mere om månedens fototip her: https://resingarden.danskforum.net/t4802-manedens-fototip