Så her er en lille tutorial til hvordan man kan lave en hættetrøje til BJD :3
man kan også sagtens lave normale trøjer på denne måde! Det er bare et par pointers til hvordan det er nemmest at sy trøjer til BJD
jeg håber i kan bruge denne lille tutorial!
Her er hvad du skal bruge:
Stof, saks, nåle, symaskine, tegneredskab til evt skitsering og en model(dukke)
Så skal delene klippes ud og måles i forhold til hvor store ærmer man vil have, hvor bred eller lang selve blusen skal være osv osv.
Når alt er klippet ud skal du have ca de her dele!
kant 1 og 2 er den kant der skal sidde for enden af ærmermerne, de skal foldes dobbelt så bredten på dem skal være dobbelt den ønskede bredte!
Nå vi går lige i gang med at få tilpasset delene lidt, her starter vi med hætten
Hætten er et stykke firkantet stof som er foldet midt over, og så syet sammen på den ene yderside
Hvis man ikke vil have hætten spids som på billedet her, skal man bare klippe den rund (vist senere)
Sørg for at finde ud af hvor hætten skal gå til, og lav så RIGELIGT med extra på kanten, som ses på billedet! Kanten skal nemlig foldes ind!
Det røde område er det stykke af hætten jeg klippede af for at lave hætten rund og ikke spids. Det hvide markere hvor der skal sys.
Hætten sys som markeret med den stiplede linje
Nu ser hætten således ud
Og sådan når åben
Kanten på hætten foldes op og der sys som vist via den stiplede linje
Foldet forfra
Her ses hvor stor hætten ender op når kanten er foldet.
Kanten sys som vist via den stiplede linje
Hold hætten åben
Færdig hætte
Så går vi videre til ærmerne. Først skal kanten sys på. Den foldes dobbelt.
Kantens åbne ende lægges sammen med trøjens ende, og der sys via den hvide stiplede linje. På billedet ses det at kantet er meget længere end selve ærmet. Det er fordi jeg trækker i kanten for at lave en mere ”hættetrøje ærme kant”-effekt!
Når ærmet (arm 1) og kanten (kant 1) sys sammen skal man trække i kant 1 mens man syr. Hvis man har valgt at sætte nåle i førhen vil stoffet krølle som på billedet, men så skal man bare hive så arm 1 ikke krøller, men heller ikke er strukket, kun kant 1 skal strækkes.
Sådan som man ser her, kun kant 1 er strukket.
Effekten man opnår ser således ud! man gør det samme med arm 2 og kant 2!
Det overskydende af kanten klippes af (den stiplede hvide linje)
Så går vi videre til lommen. Den røde streg markere hvor stor lommen bliver når den er påsyet. Hjørnerne klippes af for nemmere at kunne lave en fin kant
Kanterne foldes ind og der syes via de stiplede linjer. Man kan godt sy hele vejen rundt, men det er ikke nødvendigt. Kun der hvor man skal kunne stikke sine hænder ind
Så placeres lommen på top foran hvor man ønsker den skal sidde og syr langs de stiplede linjer. Man skal IKKE sy der hvor der er markeret med rødt.
Her ses top forfra fra bagsiden, som man kan se kan dukken stikke sine hænder ind.
Nu har vi de her stykker, og vores hættetrøje skal til at samles
Først klippes der kant til hvor hætten skal være (hætte omkredsen (ved nakken) og hals omkredsen skal være lige lange, men halsen skal have et par millimeter ekstra til syrum)
Top foran og top bagpå lægges sammen og der sys på de stiplede linjer.
husk at vende ret mod ret!
Når man åbner trøje op skulle det gerne se sådan her ud!
Ærmet foldes nu og midten findes (den røde streg). Så lægges ærmet oven på blusen så de to røde streger matcher op. Husk at vende ret mod ret!
Her ses hvordan det skal se ud når de to røde streger matcher op. Og hvor der skal sys.
Den røde streg fra før. Man kan sy i en bue for at lave et mindre firkantet skulder, man kan også bare syge lige. Det anede ærme sys på på samme måde
Når blusen foldes ud skulle den gerne se sådan ud
Så foldes blusen sammen, og det sidste sys (stiplede linjer)
når hætten skal sys på foretrækker jeg at gøre det i hånden. Det er simpelt hen fordi at halshullet og hættehullet er så småt at det ikke passer ind i min symaskine.
Hætten sys på
Her ses hvordan det ser ud invendigt.
Og så er trøjen færdig!
Her er lige et par billeder af den færdige trøje!
Tak for denne gang! Jeg håber det var en hjælp!