Boots - fandt du ud af noget?
Ellers så er der lidt info her: Dukkerne er som regel samlet med to elastikker - en der løber gennem krop og ben, og som hovedet sidder fast i, og en som holder armene på tværs i kroppen.
En af grundene til at ledene 'svupper'/sparker/kald det hvad du vil, kan være at ledene er meget 'glatte' i det - at det er let for dukken at glide ned i en bestemt stilling. Det synes jeg at jeg har oplevet både med slappe og stramme dukker. Hvis elastikken ellers virker fin, så kan du enten putte noget i ved selve ledene for at give dem mere struktur og modstand (jeg plejer at give dem et skud MSC, og har lånt en limpistol til at prøve at suede dem), en anden ting er at putte ståltråd i.
Jeg har fået fat i noget 1.5 mm tykt (tror jeg det er) til mine SD dukker. Jeg er ikke så erfaren med ståltråd, men jeg vil mene at du kan putte hvad som helst i, som er bøjeligt, men stadig stift nok til det. Jeg brugte et kvarters tid i den lokale isenkræmmer på at stå og prøvebukke ståltråd for at finde noget med den rigtige modstand. XD Du skal have fat i noget, der er smidigt nok til at bukke (dvs. meget hård tråd som der fx er i renseribøjler bliver for hårdt), men også noget der kan holde faconen lidt. Tænk på hvordan du vil have at armet/benet skal føles, når du poserer det.
Til pukier/tinier vil jeg gætte vildt på at noget med en trådtykkelse på 1 mm vil være helt fint - men prøv dig frem.
Mht. monteringen af ståltråden - igen skal der her tages højde for at jeg ikke er ekspert, og at jeg ikke altid behandler mine dukker med fløjlshandsker på, og derfor ikke er superbange for at komme til at lave rod i det, eller ridse resinen - du burde med lidt snilde kunne få bugseret ståltråden ind i dukken, uden at skille den ad. Det kræver lidt pillearbejde, men er ladsiggørligt.
Jeg plejer at køre ét langt stykke ståltråd gennem armene (så begge arme er på et stykke, der går gennem overkroppen). Mål op først, så stykket er en lille smule kortere end vingefanget (fra håndled til håndled). Sagen er, at hvis du putter et stykke ståltråd i hver arm (dvs to stykker i alt), så kan ståltråden glide og forsvinde ind i overkroppen - i og for sig ikke et problem, udover at det så flytter sig fra hvor det burde sidde og stive.
Med benene, så er det smartest, hvis du kan loope ét langt stykke gennem begge ben. Dvs at et u-formet stykke ståltråd går gennem hofteleddet, og ned i hvert sit ben. Igen, for at fiksere ståltråden, så det ikke glider rundt, og ender med at sidde steder det ikke burde. Men det kommer lidt an på hvordan ledene er i dine dukker? Hvorom alting er, hvis det u-formede stykke bliver noget knas, så putter du bare et stykke ståltråd i hvert ben (ståltråden skal være en smule kortere end selve benet).
Håber det kan bruges?
Ellers så sig til. ^^