Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 "Sækkestol" tutorial - alle størrelser

Go down 
ForfatterBesked
Manna

Manna


Antal indlæg : 719
Age : 34
Geografisk sted : Sjælland
Registration date : 30/12/08

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser Empty
IndlægEmne: "Sækkestol" tutorial - alle størrelser   "Sækkestol" tutorial - alle størrelser Icon_minitimeTors Feb 21, 2013 2:45 am

For noget tid siden faldt jeg over en guide til hvordan man lavede sækkestole/flydepuder, og tænkte at det kunne da godt transformeres til et mønster til de små. Jeg har lavet dem i 1/6 størrelse så de passer til YO-SD, men de kan ganges ned så de passer til alle størrelser. Det hele kan syes på maskine, eller i hånden. Jeg vil mene at selv dem uden de vilde syevner kan være med.
Jeg bruger stofstykker solgt til patchwork, fra Stof og Stil samt den lokale stofbutik. På den måde er det let at få mange små stykker at matche uden at bruge en formue ^^

Du skal bruge:
3-4 forskellige stykker stof
Ternet papir (evt. tape til at klistre 2 sider sammen)
Pladevat, eller andet fyld
Snor til bindebånd
Lineal, blyant, knappenåle

Mønsteret ser sådan ud
"Sækkestol" tutorial - alle størrelser Unavngivet_zps5398227a

Det jeg har gjort er først at finde 1/6, det er 0,16
Derefter har jeg taget alle mål, og ganget med 0,16, altså 90*0,16=14,4 og 78*0,16=12,48 og 45*0,16=7,2
Jeg har valgt at runde målene af, så de hedder 14,5, 12,5 og 7.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6364_zps106a011b

Så tegner jeg mit mønster over på ternet papir, og fordi jeg er doven tegner jeg kun trekanten en gang, så skriver jeg bare D på den ene side, og E på den anden. Og husker at vende den når jeg klipper, fordi de to ikke er ens.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6366_zps90e82d72

Når jeg har klippet alle delene ud, markerer jeg på dem hvor mine snore skal sidde. På den måde kan jeg binde puderne sammen og sikre dem. Jeg har brugt nogenlunde samme markeringer som dem på tegningen ovenover, jeg har bare ikke nogen i midten på A,B,C stykkerne, fordi dukkerne mosler ikke rundt på samme måde som børn gør det xD

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6368_zps72ebc5bf

Mit stof var krøllet, så jeg valgte lige at styge det engang først, så det var til at arbejde med.
Derefter markerede jeg 1 cm hele vejen rundt om mønsteret, det kan være en fordel at sætte mønsteret fast med et par nåle. Jeg markerer også på stoffet hvor mine snore skal sidde.
Jeg har valgt at bruge 3 forskellige stykker stof, så A, B+C og D+E er de samme. Igen husker jeg at vende min trekant om hvis den både er D og E, og markerer på stoffet hvad der er hvad.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6373_zps656b49c6

Jeg ligger alle mine dele op, og zigzag'er rundt i kanten. Jeg sørger for at de ligger i mønsteret hele tiden, og at alle dele vender rigtigt. Jeg klipper mine snorer, jeg har vurderet at 7 cm til hver må være nok. Jeg ligger snorene på mønsteret der hvor de skal være, så jeg ikke glemmer en.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6376_zps245f87d1

Først syer jeg del A og B sammen, jeg ligger dem ret mod ret og placere båndene ved markeringerne. Jeg syer dobbelt på båndende, bare for en sikkerhends skyld. Bagefter skulle det gerne se sådan ud. Jeg gør det samme med del B og C.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6378_zps987dc350

Det næste jeg vil sy er del E fast på A. Som I kan se har jeg bare drejet trekanten op, så den passer på A-stykket. Jeg gentager med del D, og sørger for ikke at sy i nogle af de tråde jeg allerede har syet fast. Så ser det sådan ud.
Bagefter syer jeg del A og del C sammen, og er igen opmærksom på snorene.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6384_zps836a76af

Så har jeg en tube, og jeg skal nu have sat del D fast på del B og del C. Men jeg sætter kun del E fast på del B, så jeg har en åbning. Når jeg syer jeg jeg opmærksom på snore, og på at stoffet kun ligger i et lag, som her.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6387_zps89132ff8

Jeg vender forsigtigt hele puden, så den vender rigtigt og meget gerne skulle se sådan ud. Jeg sikre at alle hjørnene er foldet helt ud.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6388_zps50d8ed85

Så skal vi bruge pladevat, eller hvad du nu har der kan bruges som fyld. Riv det i små stykker, så er det lettere at få ind, og mere fleksibelt. Fyld i til du er tilfreds, sørg for at komme godt ud i alle hjørner.
Skulle du finde på at bruge krøyerkugler, som i rigtige sækkestole, så anbefaler jeg at du syer et betræk du kan komme indeni puden i stedet. I såfald skal du lade del E stå åben mod del B i stedet for, så du har plads til at få den ind.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6389_zps3642ae8c

Så folder jeg kanterne ned, så vi får en pæn kant. Derefter syer jeg det på maskinen, men man kan også sy det i hånden.

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6391_zps7009a029

Tilbage er der bare at nyde sine bløde puder! Skriv endelig hvis der er noget der er utydeligt, eller skal uddybes mere ^^
Tilbage til toppen Go down
Manna

Manna


Antal indlæg : 719
Age : 34
Geografisk sted : Sjælland
Registration date : 30/12/08

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser Empty
IndlægEmne: Sv: "Sækkestol" tutorial - alle størrelser   "Sækkestol" tutorial - alle størrelser Icon_minitimeTors Feb 21, 2013 11:02 pm

Bare lige for at vise hvordan mønsteret passer til MSD, og fordi Jimmie ikke skulle snydes xD

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6393_zpsd2bf18f5


Jeg prøvede også at lave i puki-størrelse, men jeg ejer ikke en jeg kan bruge som model. Puha det bliver noget småtteri xD

"Sækkestol" tutorial - alle størrelser IMG_6394_zps7939f5fc
Tilbage til toppen Go down
 
"Sækkestol" tutorial - alle størrelser
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Alle mine piger...
» Genintroducerer alle mine små
» Alle dukkerne i danmark
» Alle dukkene i Norge
» Alle mine små børn~

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Fremstilling af tøj, parykker, møbler, etc.-
Gå til: