For en måneds tid siden gik jeg igang med at sy en ny kjole til Jules. Hun trængte til det, da hun reelt set kun har et sæt tøj.
Det er nok ikke nogen hemmelighed at jeg er vild med historisk mode. Derfor valgte jeg at sy en kjole stærkt inspireret at kjolerne fra 1790'erne.
Jeg lavede en skitse (som jeg ikke kan finde nu, så i stedet får i billederne af de kjoler, som inspirerede mig).
Til kjolen skulle jeg bruge noget tyndt og luftigt stof. Heldigvis havde jeg en lille rest voille og der var lige præcis nok til kjolen. Stoffet var hvidt, hvilket ikke passer særlig godt til Jules, så jeg farvede det gråt med noget stof maling, som jeg havde liggende.
Jeg tegnede mønsteret, klippede stoffet ud og gik i gang med at sy. Det var ikke så let og hurtigt som jeg havde regnet med - jeg blev nødt til at lave nogle små ændringer undervejs. Men alt i alt gik det meget godt....indtil jeg kom til ærmerne...
På et eller andet tidspunkt har jeg lavet en fejl, hvornår og hvordan ved jeg ikke, men det ene ærme var for lille. Det var for smalt og for stramt. Fordi voille er så tyndt, så skal der intet til at ødelægge det. Ærmet sprak simpelthen da jeg forsøgte at give Jules kjolen på.
Jeg kan ikke sy et nyt ærme, da jeg ikke har mere stof. Jeg kan ikke en gang gå ud at købe noget mere. Jeg har farvet stoffet og jeg vil aldrig nogensinde kunne ramme den same farve igen...
Jeg havde overvejet at droppe det andet ærme, men jeg synes ikke at kjolen ser rigtig ud uden ærmer.
Så det er her kjolen er strandet....