Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Haruka_Kite

Haruka_Kite


Antal indlæg : 245
Age : 32
Geografisk sted : Storkøbenhavn
Registration date : 29/12/08

Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeMan Dec 29, 2008 8:18 am

Nu genopliver vi lidt af de samme debatter i det gamle RG's minde! :D - og i håb om at der er flere, der vil skrive et indlæg. ;3

Så her er den igen; hvor langt går folk, når de skal til at tage billeder af deres dukker? Griber man kameraet og dukken og går i gang med det samme, eller sætter man gang i det helt store projekt med lamper, setting, rekvisiter osv osv?
Bruger I specielt lang tid på at sørge for, at dukkens hår, tøj og måske øjne sidder rigtigt? Måske har folk investeret i særlige ting til deres dukker, såsom møbler, baggrundsudsmykning og andre rekvisiter.
Bruger I til en photostory lang tid på et manuskript, eller er det den spontane idé til det, der driver oftest?

Lad os så få gang i RG igen!
Tilbage til toppen Go down
http://haruka-kite.deviantart.com/
Guest
Gæst




Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeTirs Dec 30, 2008 9:05 am

Nogen gange er det helt spontant andre gange har jeg nærmest lavet et mindre manus med replikker og hele molevitten. Har aldrig flyttet med deres øjne, men søger for at deres hår og tøj sidder som det skal og, at baggrund og andet er som det skal være. Er sjovt hvis man kan finde rekvisitter som bliver en del af shootet, og sidder og ærgre mig gul og blå over ikke at have et digi-cam der virker lige nu da jeg har en masse gode ideér =/
Tilbage til toppen Go down
manda

manda


Antal indlæg : 118
Age : 32
Geografisk sted : Roskilde, Danmark
Registration date : 05/01/09

Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeFre Jan 09, 2009 4:59 am

Sidst jeg lavede et photoshoot med en historie brugte jeg ret lang tid på opsætning af det der skulle ligne et traditionelt japansk hjem. :3 Baggrunden blev helt rigtig med nogle dækkeservietter (lavet af nogle træsplitter af en art, det så overraskende godt ud. XD) og jeg brugte også nogle bordskånere (sådan nogle til krus) som skillevægge. At plyndre mors køkkenskuffer var ganske vellykket. xD Og nå ja, så havde jeg lavet en hel sushimiddag af fimoler, et par spisepinde mm. der også skulle bruges (ikke lavet specifikt til photoshootet, men vigtigt var det) Og så småting som en porcelænsæske i miniformat og den slags. Smile Udover det arbejdede jeg en del med posering, da jeg kun havde en dukke at arbejde med, skulle kropssproget helst udtrykke hendes frustration og ensomhed. Desværre var min belysning ikke så god, så billederne er ret gule i det. :/ Jeg har endnu ikke fået uploadet min photostory, men det må jeg få gjort.
Tilbage til toppen Go down
https://resingarden.danskforum.net/commissions-bestillingsarbejde
Nerdystreak

Nerdystreak


Antal indlæg : 946
Age : 43
Geografisk sted : København
Registration date : 28/12/08

Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeTirs Jan 27, 2009 12:22 am

Jeg er vist til tider lidt af en detaljerytter. Men det kommer lidt an på hvilken type billeder, jeg skal tage.

Til (de fleste) træf og i spontane situationer ("Haha, se - katten ligger op ad dukken!" og lignende) gør jeg ikke de store forberedelser.

Ved fotos der blot skal vise en dukke, en faceup eller et syprojekt frem, sætter jeg gerne en ensfarvet baggrund op eller finder en passende (fx en husmur eller en væg) til formålet. Jeg poserer dukken og prøver at tage fotos med harmoniske beskærninger og i vinkler, som giver den rigtige virkning, men det er ikke til hvert eneste photoshoot at jeg gør mere ud af det. Tit laver jeg efterbehandling i Photoshop, men sjældent noget mere kompliceret end tekst på billederne, en ramme eller korrigering af farverne i disse tilfælde.

Ved fotohistorier eller mere "komplicerede" photoshoots, går jeg for det meste længere. "Serien" Roomies skal helst have detaljerne i orden - der skal foregå ting (eller ligge relevante ting) i baggrunden, der skal være møbler og tilbehør i den rigtige størrelse, personerne skal helst skifte tøj/frisure/etc. af og til (men være genkendelige i deres stil), og poseringerne skal korrespondere med dukkernes replikker/personlighed. Jeg må indrømme, at jeg synes det er skægt at gøre noget ud af småtingene og kan godt lide at have en mindre samling af ting i dukke-størrelse, der kan bruges på et tidspunkt. Og af og til laver eller køber jeg også noget specifikt til en episode (eller låner af andre).
Det længste jeg nogensinde er gået med en fotohistorie var en introduktion af min dukke Christophe, som skulle foregå på hans værelse. Og der måtte ikke være nogen overlapninger med de ting, der bliver brugt i Roomies, eller som jeg ellers har benyttet med mine andre dukker. Så der byggede jeg et værelse op fra grunden - komplet med en lille tallerken med madrester, støv på gulvet (fundet og medbragt fra bag mit eget tv), plakater (billeder printet ud og hængt op med folder som om de kom fra blade, hjørner revet af, osv.), en brochure (om København) i miniaturestørrelse, et brev i 1/3 af et rigtigt brevs størrelse (med vandmærke på brevpapiret og den slags) og et glas med piller (af et eksisterende mærke; logoet printet ud i mini-format og klistret på glasset).
Det enkeltstående billede, jeg nogensinde har brugt længst tid på var til en foto-udfordring. Jeg kravlede rundt på mit badeværelsesgulv og tog vistnok 60+ billeder for at komme frem til den rigtige vinkel og lyssætning efter at have konstrueret minature-cigaretpakker, lånt en mini-kanyle og bundet en elastik om armen på dukken, som alt det her "gik ud over", pulveriseret en druesukker-tablet, så den kunne agere snif-bare stoffer på et lille stykke sølvpapir, hældt øl på gulvet og flere andre ting.
Generelt synes jeg nu bare, at tingene skal fungere. Hvis jeg ønsker at give illusionen af et teenage-værelse, så skal det ligne så godt som muligt. Ellers vil jeg hellere lave historien et andet sted (ovenstående historie kunne fx godt have fundet sted på en cafe, i en park eller i skolen) eller sørge for at lyssætningen, beskæringerne eller vinklerne skjuler manglerne (fx ved at bruge en menneskeseng som seng og så lade billedserien bestå af så mange closeups, at det ikke virker mistænkeligt. Netop dét har jeg gjort i hvert fald én gang - i en romantisk lille historie med min dukke James og Kinus Edward). Man kan jo sagtens lave en historie hvor baggrunden ikke er vigtig eller tage gode, interessante billeder uden at bruge timer på at sætte tingene op.
Manuskripter og storyboards gør jeg mig ikke meget i. Af og til har jeg nogle noter, men for det meste har jeg en grundidé og går ud fra den og improviserer undervejs. Dog har jeg en idé til en længere og temmelig kompliceret historie med flashbacks og mange personer i, som jeg har brug for mere forarbejde til. Og der er også en anden sag, som jeg har i tankerne, der nok skal bruge folk i kulissen til at holde et par snore, så poseringerne kan lade sig gøre ...

Jeg kan super godt lide at gribe en dukke (eller flere) og tage på "location". At finde et passende sted hvor dukken enten kan interagere med omgivelserne, som om den havde menneskestørrelse eller netop udnytte de skæve størrelsesforhold, synes jeg er spændende og giver nogle fede billeder. Locations kan for mig være alt fra at tage ned på gaden foran sit hus over at besøge familien og finde en skov, en kirke eller andet i det nærområde til direkte at tage en tur med bil eller tog for at komme hen til et sted med gode omgivelser. Det er forfriskende og giver næsten med garanti spændende billeder, synes jeg. Og har man venner med dukker, man kan slå sig sammen med, kan man samtidig få en rigtig hyggelig tur.

Hmm. Noget af en smøre. XD Pointen må være, at jeg godt kan lide at gøre arbejdet og forarbejdet til fotos og fotohistorier til en del af dukkehobbyen og synbes, der er en sjov udfordring i at arbejde med miniature-ting, men at det ikke er hver eneste gang, jeg gør det - enten fordi jeg ikke lige har lyst/mulighed eller fordi det ikke vil gøre den store forskel alligevel (man kan jo ikke bedre se en ny faceup, fordi der står en stol i dukkestørrelse i baggrunden).
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeSøn Feb 15, 2009 7:52 am

Jeg elsker detaljer xD
Jeg kan godt lide at sidde og fumle med små underlige ting og sager til shoots, og så bruger jeg næsten også altid lidt tid på at ordne tøj og evt sy nogle hurtige ting og sager.
Andre gange må jeg indrømme at jeg bare griber kameraet og dukken hvis jeg lige pludselig har fået en super ide ^W^
Som regel tager det sin tid at sætte baggrund op, fixe hår, sy ting, og lave rekvisitter også går der måske et kvarter en halv time får man egentlig kommer igang med at skyde billeder.

Jeg kan også godt lide bare at sidde med dukken, lave et eller andet også hvis jeg lige pludselig får en idé, bare sådan at springe ud af døren og løbe rundt efter et perfekt sted xD
Tilbage til toppen Go down
lupus-wolfy

lupus-wolfy


Antal indlæg : 637
Age : 35
Geografisk sted : fyn
Registration date : 28/06/09

Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeOns Maj 05, 2010 7:12 am

mange gange starter jeg spontant men det ender for det meste med at jeg må frem med lampen
for lyste på mit værlse er ikke særlig godt.

vis jeg virkelige tager mig sammen ordner jeg da deres tøj og hår ^^; (hvad der ik sker så tit)
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitimeOns Maj 05, 2010 11:52 pm

Jeg er først lige startet på at tage billeder af mine, så jeg ved ikke rigtigt noget om det endnu... nej ikke engang hvad jeg selv mener xD
Men jeg elsker at finde en flot baggrund, små ting og andre ting jeg ikke lige kan komme på og bruge dem. Desværre er jeg så uheldig at mit kamera ikke lige er det bedste =__= eller bare tæt på. Grunden til at jeg har netop dét er fordi at mine forældre gav mig det så jeg kunne tage billeder på ferier ^^; I ved, feriebilled-kvalitet >__< Jeg har prøvet at øve mig i at gøre resultater bedre, og bruge nogle guides på nettet... men det er simpelthen for simpelt til at man sådan set kan bruge de fleste af dem =__='
Derfor har jeg heller ikke uploaded nogen BJD billeder endnu <__< er simpelthen utilfreds med resultatet.
Men syntes det er rigtigt flot når folk har de der gammeldags metal-port ting om deres hus, og bruger dem i dukke billeder 8D Der ser så flot og elegant ud <3 Og jeg VED jeg ville gøre det samme hvis jeg kunne finde sådan ét! >:I Og blomster. Selvom jeg egentligt ikke er særligt piget syntes jeg det er rigtigt flot med blomster i dukke billeder. Størrelsen kan være alt fra kæmpestor, til ned i millimeter. Syntes bare det hele passer godt med BJD'er. Med hensyn til tøj og hår...
Deres hår får som regelt bare et hurtigt gennemtjek ved mig ^^; Det sidder nemligt som regelt overraskende godt! Shocked
Tøj.. tjae. Mine dukker har kun det de har på Dx Og ingen af dem har fået sko endnu... heh. Har jeg ikke råd til silent.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.   Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Hvor grundig man er mht. fotoshoots og/eller photostories.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvor mange fotos tager I, når I laver fotoserier eller fotohistorier?
» Grøn eller grå kat?
» little fee!! med Minifee eller Puki
» vinger eller hale
» Agehas nye ansigt.. eller noget

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Fotografi - tips og spørgsmål-
Gå til: